Flytta in
Tips och råd när du ska flytta in i en ny lägenhet.
INNAN DU FLYTTAR IN
Adressändring
När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket så att du blir folkbokförd på rätt adress. För att få all din post till den nya adressen kan du beställa eftersändning av posten hos Svensk Adressändring.
Hemförsäkring
Det är viktigt att ha en hemförsäkring om något händer. Försäkringen bör täcka eventuella skador på dina saker vid brand eller inbrott, även de saker som finns i förråd.
Sandvikenhus försäkringar täcker inte förlusten av dina ägodelar. Om du eller din familj orsakar skador kan ni bli ersättningsskyldiga. Se därför till att teckna en hemförsäkring om du inte redan har en.
Elleverantör
Du väljer själv vilken elleverantör du vill ha för hushållselen. Flytta med ditt befintliga avtal eller teckna ett nytt. Du måste ha ett giltigt elavtal under hela hyresperioden, annars kan du bli uppsagd från lägenheten.
Första hyran
Första månadshyran måste vara betald innan du kan hämta ut nycklarna. Du ska kunna visa via internetbank, utskrift eller Swish att den är betald.
Uthyrningsregler
I våra uthyrningsregler finns information om vad som gäller vid exempelvis inflyttning. Läs uthyrningsreglerna här.
VID INFLYTTNING
Hämta nycklar
Kom ihåg att ta med legitimation och kvitto på hyresinbetalningen (se ovan) när du hämtar nycklarna i vårt kundcenter. Om du får nycklarna av den tidigare hyresgästen godkänner du samtidigt städningen.
Besiktningsprotokoll
När du flyttar in får du en kopia av besiktningsprotokollet. Det är viktigt att du kontrollerar att protokollet stämmer och anmäler eventuella fel inom åtta dagar, räknat från inflyttningsdagen. Annars kan du bli skyldig att betala för skador som föregående hyresgäst orsakat.
Städningen
Om du som nyinflyttad inte är nöjd med städningen, kontakta kundcenter omgående. Tänk på att om du får nycklarna av den tidigare hyresgästen godkänner du samtidigt städningen.
TV-kanaler
Våra lägenheter har digitalt utbud från Tele2. Vill du ha fler kanaler kan du teckna ett eget abonnemang hos dem. Här kan du läsa mer om vilka kanaler som ingår och hur du kan beställa fler.
Bredbandstjänst
Flytta med din befintliga bredbandstjänst eller teckna ett nytt avtal. Driften av bredbandsnätet i våra hus sköts av Sandviken Energi.
Information om hur du väljer tjänsteleverantör finns på sandvikenenergi.se/stadsnat Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Mina sidor
På Mina sidor Länk till annan webbplats. kan du göra felanmälningar och se dina hyresavier. Du kan även boka tvättid, om din tvättstuga har elektronisk tvättstugebokning.
Inflyttningsbesök
Vi vill att du ska få en bra start i din nya bostad. Därför erbjuder vi ett inflyttningsbesök. Under besöket går vi igenom viktig information om din nya lägenhet och svarar på frågor. Kontakta vårt kundcenter för att boka en tid.