Sandvikenhus

Policys och rutiner

Rutiner vid störning

Journummer 026-10 68 00

Hit ringer du om du störs nattetid av exempelvis musik eller högljudda fester. Det är viktigt att du ringer när störningen pågår och inte väntar till dagen efter. Då är det svårare att styrka klagomålet. Vaktbolaget går inte in till den störande grannen men åker dit och skriver en rapport. Deras närvaro kan också verka avskräckande. Även om du ringer polisen är det bra om du ringt journumret också, så att vaktbolaget kommer dit.

Så här går det till när vi får ett störningssamtal:

  1. Vi tar kontakt med den hyresgäst som stör och ber att få hans eller hennes bild av situationen.
  2. Du som ringt oss får återkoppling.
  3. Om störningen fortsätter skickar vi ett ordningsbrev, formulerat som en första varning.
  4. Om störningen ändå fortsätter skickar vi ytterligare ett ordningsbrev, formulerat som en sista varning. Hyresgästen blir då kallad till ett möte och Individ- och familjeomsorgen (IFO) informeras.
  5. Om störningen fortsätter blir hyresgästen uppsagd. Vid tvist skickas dokumentationen till hyresnämnden.

Hyresgästen ansvarar själv för utflyttning. Om denne inte själv flyttar ut, övergår uppsägningen till en avhysning, som utförs med hjälp av Kronofogdemyndigheten. Vi dokumenterar alla inkommande störningssamtal från hyresgäst, husvärdar, störningsjour eller myndigheter. 

Policy för samarbeten

Sandvikenhus har en lång tradition av att stödja företag, organisationer, föreningar och evenemang kopplade till Sandviken. Vår sponsringsverksamhet spänner över såväl kultur, samhälle och sport. Ett syfte är att främja ett sunt och hållbart samhälle för människor och företag i Sandviken. Ett annat är att attrahera nya medarbetare, utveckla nätverk, stärka befintliga kundrelationer och skapa nya, men också öka den interna stoltheten och engagemanget i företaget. 

Ansök om samarbete

Uthyrningsregler

I våra regler för uthyrning finns informatin om vad som gäller när du söker bostad eller bilplats hos oss, flyttar in eller ut eller vill byta bostad med någon.

Här finns våra uthyrningsregler.

Uthyrningspolicy

I det allmännyttiga syfte vi som kommunalt bostadsbolag har, ingår ett samhällsansvar och i detta ligger att bedriva ansvarsfull uthyrning av bostäder. Vi ska vända oss till alla och tillgodose olika bostadsbehov. Vi ska också aktivt främja bostadsförsörjning i nära samarbete med vår ägare, kommunen. Vi har en rak bostadskö med tydligt kommunicerade regler att respektera.

Vi erbjuder förtur när synnerliga skäl föreligger, det är en del i vårt allmännyttiga uppdrag. Förturerna medges i samverkan med kommunen, förutom näringslivsförtur som hanteras av Sandvikenhus. För att inte äventyra förtroendet för vårt kösystem ska antalet lägenheter förmedlade genom förtur inte överstiga 10% av det förmedlade antalet lägenheter sett som ett snitt över året. Det totala antalet lägenheter som förfogas av kommunen genom förtur får heller inte överstiga 10% av hela beståndet. Vad det gäller storlek på lägenheter gäller samma princip, förturer ska inte överstiga 10% vad det gäller 1 rum och kök osv. Ska andelen lägenheter som förmedlas genom förtur ökas, är det en fråga för styrelsen.

Rutinerna kring uthyrningsprocessen utformas av ledningen men delges styrelsen för kännedom.

Antagen av Sandvikenhus styrelse den 1 oktober 2020.
Policyn gäller från den 1 januari 2021.