Sandvikenhus

Under boendetiden

Tips och praktiska råd för dig som bor hos oss.

Ansvar

När du är hyresgäst ansvarar du för att sköta om din lägenhet på bästa sätt. I det ansvaret ingår bland annat att regelbundet tömma och rensa golvbrunnen i badrummet, rengöra filtret i fläkten, byta lampor och säkringar i lägenheten när det behövs.
Här finns guider för hur man gör.

Andrahandsuthyrning

Du måste alltid ha vårt skriftliga medgivande för att få hyra ut din lägenhet i andra hand. Vid olovlig andrahandsuthyrning riskerar du att bli av med ditt kontrakt.

Läs mer om andrahandsuthyrning i våra uthyrningsregler.

Vad ingår i hyran och vad kostar extra?

Vad ingår i hyran?

Här listar vi exempel på sådant som ingår i hyran, under förutsättning att du som hyresgäst inte orsakat skadan.

  • Lagning av yttre ruta på balkongdörr och fönster
  • Rensning av avlopp under golvnivå.
  • Justering och tätning av fönster och dörrar
  • Reparation av förråd (dock inte hänglåset till förrådet)
  • Reparation av övrig inredning som tillhör fastigheten som du inte orsakat
  • Service och justering av blandare och kranar
  • Reparation av kyl och frys
  • Reparation av spis
  • Byte av ugnslampa
  • Reparation av dörrar och lås (extralås som du själv monterat ansvarar du själv för)
  • 20-21 grader i lägenheten
  • Fungerande tvättinrättning i tvättstuga (eller i lägenheten om hushållsmaskiner ingår i hyran)
  • Brandvarnare

Vad kostar extra?

  • Hål på kylslingor i kyl och frys som är orsakade av felaktig avfrostning
  • Spräckt spishäll eller spräckta plattor
  • Glasrutor som är krossade från insidan
  • Extranycklar, tagg och låsbyten på grund av borttappade nycklar
  • Stopp i avlopp som är orsakat av dig, exempelvis sopor och annat som fastnat i avloppet
  • Onormalt slitage i lägenheten, till exempel många plugghål på tapet, sönderslaget porslin i badrummet eller sönderslagen inredning.
  • Misskötta ytskikt som orsakats av hyresgäst, exempelvis för starkt rengöringsmedel
  • Återställning av icke fackmannamässigt underhåll
  • Brand och vattenskador som orsakats genom uppsåt

Avfall

I våra bostadsområden finns särskilda miljöhus och miljögårdar för hushållsavfall. Sortera avfallet enligt symbolerna som finns på kärlen:

Badrum

Badrum är våtutrymmen, men tål inte hur mycket vatten och fukt som helst. Se till att vädra efter dusch eller bad och öppna gärna fönstret en stund om det finns ett sådant. Lämna dörren till badrummet på glänt nattetid och torka alltid upp synligt vatten. Undvik att göra hål i badrumsväggen. Vatten kan tränga in och orsaka skador.

Barnvagn

Ställ barnvagnen i barnvagnsrummet om det finns ett sådant. Annars ska den stå inne i lägenheten eller i ditt förråd.

Enligt brandskyddslagen får det inte stå cyklar, barnvagnar eller annat som kan hindra framkomligheten i trapphuset. Ställ dessa i cykel- eller barnvagns­rummet istället. Om detta inte respekteras kommer vi att flytta på sakerna.

VIKTIGT!

Trapphuset är din väg UT och räddningstjänstens väg IN om det händer en olycka!

Betala hyran

Hyran ska betalas i förskott, det vill säga senast sista vardagen före ny kalendermånad. 

Du kan betala din hyra på flera olika sätt:

Autogiro

Autogiro är en kostnadsfri service som innebär att din hyra överförs automatiskt från ditt konto den sista vardagen varje månad. Med autogiro kan du vara säker på att hyran alltid betalas i tid. Det enda du behöver göra är att se till att det finns pengar på kontot ett par dagar innan förfallodagen.

Enklaste sättet att skaffa autogiro är via din internetbank. Det går även bra att ringa oss på 026-24 22 00 så skickar vi en blankett.

E-faktura

Du kan betala din hyra via e-faktura. Aktivera Sandvikenhus e-faktura via din internetbank.

Hyresfaktura via e-post

Du kan också få din hyresfaktura skickad till dig via e-post. Kontakta kundtjänst eller fyll i beställningsformulär för hyresfaktura via e-post här.

Kivra

Om du inte använder någon av ovanstående betalningsmetoder kommer din faktura digitalt till dig via Kivra. Kivra är en digital brevlåda och du loggar in på tjänsten med Bank-ID. Du får notiser varje gång du fått ny post och påminnelser om exempelvis obetalda fakturor. Du väljer själv om du vill betala din faktura direkt i Kivra eller om du vill använda Kivra enbart som en digital brevlåda och sedan betala fakturan manuellt.

Om du inte har Kivra idag men vill få dina fakturor från oss digitalt så kan du enkelt ansluta dig till tjänsten, det kostar inget. Ladda ner Kivras app eller gå in på kivra.se för att registrera dig. Om du idag får faktura från oss via e-post, ska du även meddela oss att du vill ändra till Kivra.

Betala i tid - Det lönar sig

En för sent inbetald hyra som inte åtgärdas kan leda tilldessa kostnader:

  • Någon vecka efter förfallodatum får du ett kravbrev från Intrum. Redan där kostar det dig 180 kronor extra i inkassoavgift + ränta.
  • Betalar du inte då heller går ärendet vidare till Kronofogdemyndigheten i slutet av månaden. Då får du betala ytterligare 720 kronor för det, plus att du kan få en betalningsanmärkning.
  • Om du efter betalningsföreläggandet fortfarande inte betalar in din hyra blir du avhyst.

Summa onödiga extrakostnader: 180 + 720 +600 = 1 500 kr + ränta

Brand

  • Gå aldrig ut i ett rökfullt trapphus, invänta räddningspersonal
  • Ring 112 om du kan
  • Gå ut på balkong eller fram till ett fönster och ropa på hjälp
  • Öppna inte lägenhetsdörren
  • Använd inte hissen

Brandvarnare

En brandvarnare är en billig livförsäkring. Därför har Sandvikenhus installerat brandvarnare i alla lägenheter. Kontrollera med jämna mellanrum att din brandvarnare fungerar och att batteriet inte tagit slut. Du ansvarar själv för att kontrollera om brandvarnaren eller batteriet behöver bytas. Lämna kvar brandvarnaren när du flyttar. Här kan du läsa mer om skötsel.

Cyklar

Ställ din cykel i cykelstället eller cykelrummet. Enligt brandskyddslagen får det inte stå cyklar, barnvagnar eller annat som kan hindra framkomligheten i trapphuset. Ställ dessa i cykel- eller barnvagns­rummet istället. Om detta inte respekteras kommer vi att flytta på sakerna.

VIKTIGT!

Trapphuset är din väg UT och räddningstjänstens väg IN om det händer en olycka!

Diskmaskin

Om du vill ha en diskmaskin i lägenheten finns det olika alternativ: dels kan du välja diskmaskin som tillval (se längre ner på sidan), dels kan du köpa en privat. Kom ihåg att en behörig elektriker måste installera den och säkerställa att den fungerar som den ska, samt att en rörmokare ska hjälpa till att ansluta vatten och avlopp.

Duschdraperi

Duschdraperi och stång är inte standard i lägenheten. Sätt upp ett eget duschdraperi så att inte duschvattnet orsakar skador i resten av badrummet. Välj duschstång av en modell som inte behöver skruvas fast i väggen, då är den lätt att ta med när du flyttar.

Dörrar

Om du plockar bort innerdörrar i din lägenhet måste du sätta tillbaka dem när du flyttar. Se till att förvara dem så att de inte skadas.

Entréer & Trapphus

Trapphuset ger dina besökare det första intrycket av ditt hem. Hjälp oss att hålla det rent, snyggt och rökfritt. Enligt brandskyddslagen får det inte stå cyklar, barnvagnar eller annat som kan hindra framkomligheten i trapphuset. Ställ dessa i cykel- eller barnvagns­rummet istället. Om detta inte respekteras kommer vi att flytta på sakerna. Placera din dörrmatta innanför lägenhetsdörren, inte i trapphuset. Husets entréer är låsta på nätterna för att alla ska känna sig trygga. Det är inte tillåtet att ställa upp ytterdörren då obehöriga kan ta sig in.

VIKTIGT!

Trapphuset är din väg UT och räddningstjänstens väg IN om det händer en olycka!

Felanmälan

Enklast gör du din felanmälan via Mina sidor Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Det går också bra att ringa oss på 026-24 22 00. Vid akuta fel utanför kontorstid ringer du journumret, 026-10 68 00. Till akuta fel räknas fel som kan vara till skada för människor eller fastigheten, såsom att el, värme eller vatten saknas i hela lägenheten eller att din kyl eller frys är trasig. Ring inte journumret när det gäller fel som kan vänta till nästa arbetsdag.

Fläktar

Fläkten ovanför spisen är en viktig del i din lägenhets ventilations­system. Rengör filtret i fläktkåpan vid behov, dock minst en gång i månaden. Diska filtret i vanligt diskmedel eller i diskmaskinen. Se även till att ventilerna i övriga lägenheten är rengjorda. Gör en felanmälan om fläkten inte fungerar. Skötselråd finns här.

Fåglar

Av hänsyn till dina grannar får du inte mata fåglar från din balkong. Fåglarnas spillning skräpar ner deras balkonger och kan dra till sig skadedjur. Häng istället upp en talgboll eller liknande i ett träd en bit från huset.

Garage

Du som bor hos oss kan hyra garageplats för din bil. Utrymmet får dock inte användas som förvaringsutrymme. Tänk på att inte förvara brandfarliga vätskor eller gastuber i garaget. Det är inte heller tillåtet att tvätta bilen på garageuppfarten eller parkeringsplatsen eftersom tvättvattnet innehåller miljöfarliga ämnen och rinner orenat ner i närmaste dagvattenbrunn.

Grillning

Det är inte är tillåtet att grilla på balkongen, eftersom det både är brandfarligt och röken från grillen kan vara störande för dina grannar.

I många av våra bostadsområden finns grillplatser där du är välkommen att grilla.

Grovsopor

Sandvikenhus har ingen insamling av grovsopor eller farligt avfall. Dessa lämnar du till tillåtervinningscentralen. Du hittar var de ligger och deras öppettider på gastrikeatervinnare.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Hatthyllan

Hatthyllan ingår i lägenhetens standardutrustning. Om du sätter upp en egen hatthylla, spar den ordinarie och montera tillbaka den när du flyttar.

Husdjur

Det är tillåtet att ha husdjur som hundar, katter, fiskar och burfåglar i Sandvikenhus lägenheter, men om du vill ha många husdjur behöver du ett särskilt tillstånd. Däremot har du inte rätt att ha giftormar eller kräldjur som kan framkalla fara för andra. Dina djur får inte orsaka störande ljud eller lukt inomhus. Kattsand och smådjursströ kastas i de brännbara hushållssoporna. Du är också ansvarig för att ta hand om avföring från ditt djur utomhus. Se även till att din katt inte kissar i tillexempel sandlådor.

Hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll (HLU)

Som hyresgäst hos oss har du möjlighet att påverka underhållet i din lägenhet. Det finns en underhållsplan för varje lägenhet. Den ligger till grund för det underhållserbjudande som tas fram i slutet av varje år.

Underhållserbjudandet hittar du på Mina sidor. Där kan du se vilka åtgärder det är dags för i din lägenhet och vad det skulle kosta att tidigarelägga underhållet.

Beställningsperioden löper från 15 december - 31 januari. Behöver du hjälp med beställningen, är du välkommen att kontakta oss på telefonnummer 026-24 22 00.

Så här beställer du:

  1. Logga in på Mina sidor Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
  2. Klicka på Underhållsbeställning under rubriken Min Lägenhet
  3. Nu visas underhållsstatus för din bostad och ser vilket underhåll du själv kan bestämma över. Om du beställer betalar du den kostnad som visas för respektive åtgärd. Om du inte väljer att beställa exempelvis en ny tapet trots att förbrukningstiden är slut, får du istället rabatt på hyran. När du beställer nya tapeter, försvinner rabatten.
  4. Titta över din beställning och gör eventuella korrigeringar innan du klickar på Bekräfta. Tänk på att beställningen är bindande.
  5. När du klickar på OK verkställs beställningen.

Om du klickar på Ny beställning igen kan du göra ytterligare beställningar. Du kommer inte att se beställda åtgärder här. Klicka på Visa befintliga för att se vad du har beställt.

Kvarterslokal

Du som är hyresgäst hos oss är välkommen att låna kvarterslokal i området där du bor.

I trapphuset finns information om var i bostadsområdet kvarterslokalen finns och vem du ska kontakta för att låna den. Av kontaktpersonen får du veta vilka regler som gäller för just den lokalen och hur du gör för att boka den och låna nyckel. Lokalen du vill låna ska finnas i området där du bor.

För samtliga hyresgästlokaler gäller att den som lånar lokalen:

  • ansvarar för nyckeln och lokalen under utlåningstiden.
  • ansvarar för städningen efteråt och blir debiterad en kostnad om städningen inte godkänns.

Välkommen att kontakta vår kundtjänst Länk till annan webbplats. om du har frågor.

Motorvärmare

Kom ihåg att motorvärmaruttagen har en förbrukningsmaxgräns beroende på säkringsstorlek. Överskrider du den gränsen, till exempel genom att ansluta även en kupévärmare finns risken att säkringen går och då drabbas även dina motorvärmargrannar.

Ohyra

Om du får ohyra eller skadedjur i din lägenhet måste du kontakta oss omgående så att ohyran inte sprider sig.

Om du missar att betala hyran

Hyran ska enligt 20§ i hyreslagen betalas i förskott, det vill säga senast sista vardagen före ny kalendermånad. Om du som hyresgäst missar att betala din hyra en månad så får du ett inkassokrav från Intrum efter någon vecka. Dröjsmålsränta kommer att debiteras från förfallodagen tills dess betalning sker. Om betalning inte sker lämnas ärendet vidare till Kronofogdemyndigheten.

Om du har några frågor ber vi dig kontakta Intrum på Contact Center. Tel.nr 08-616 77 20 eller på www.intrum.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Inloggningsuppgifter finns på det brev du får från Intrum.

Paraboler

Sätt parabolen på fot eller liknande på balkongens insida. Parabolen får inte hänga utanför balkongräcket eller sättas fast i fasaden.

Parkera

I bostadsområdet

Vid infarten till bostadsområdet passerar du en skylt som enligt trafikförordningen betyder att du ingår ett avtal med fastighetsägaren. Skylten säger att du ska parkera inom markerad parkeringsplats. Om det finns ett Parkeringsförbud innebär det att du inte får parkera. Du får däremot stanna för att lasta i eller ur bilen eller för att låta någon kliva i eller ur bilen.

Om du parkerar utanför markerad parkeringsplats, exempelvis på gräsmattan, får du betala en kontrollavgift. Bevakningsföretaget Addici Security hjälper till att hålla ordning och ge böter till felparkerade bilar.

Besöksparkeringar utan avgift

De flesta besöksparkeringar i våra bostadsområden är tidsbegränsade enligt de skyltar som finns uppsatta. Den tillåtna tiden är 24 timmar, om det inte står något annat.

Om du får besök av någon som behöver parkera sin bil längre kan du vända dig till Sandvikenhus kundtjänst på Plangatan 7 eller till en bovärd i ditt område. De kan då utfärda en parkeringsbiljett eller ett parkeringskort.

Alla bilar utan parkeringstillstånd kommer att få betala en kontrollavgift om de står längre än den tillåtna tiden på besöksparkeringen.

Observera att boende i området inte får parkera på besöksparkeringen.

Besöksparkeringar med avgift

I en del av våra områden kostar det pengar att parkera på en besöksparkering. Information om kostnaden och hur man betalar finns på skyltar vid parkeringarna.

Parkera elbil

I dagsläget har vi några få parkeringsplatser där elbilar kan laddas. Vi utreder möjligheterna att kunna erbjuda fler områdesnära parkeringar med laddstolpe eller laddbox.

Observera att det inte är tillåtet att ladda bilens batteri från vanliga eluttag, varken i garage, från stolpar eller gemensamma utrymmen! Vanliga eluttag är inte lämpade för så hög belastning och brandrisken ökar.

Vid frågor som rör laddstolpar i våra områden, kontakta kundtjänst. Länk till annan webbplats.

För laddning hänvisar vi tills vidare till publika laddstolpar.
Här kan du ladda din elbil Länk till annan webbplats.

Persienner

Persienner är inte standard i våra lägenheter. Om du väljer att sätta in egna persienner eller om det redan finns när du flyttar in är det du själv som ansvarar för att de underhålls.

Pool

Av säkerhetsskäl tillåter vi inte uppställning av badpooler i våra bostadsområden.

Rökning

Rökning är inte tillåten i gemensamma utrymmen, såsom entréer, trapphus, hissar och tvättstugor. Från 1 juli 2019 gäller nya regler för rökning som bland annat innebär att rökning är förbjuden även på vissa allmänna ytor som exempelvis lekplatser och vid entréer. Visa hänsyn till grannar när du röker på balkong eller altan och lägg fimparna i en askkopp, inte på marken. Följ skyltning om rökförbud i bostadsområdet och observera att i vissa av våra fastigheter råder rökförbud även inne i lägenheten och på balkongen/uteplatsen.

Renovering

Cirka 70 procent av våra lägenheter är byggda på 60- och 70-talet. De flesta delar i ett hus har en livslängd på mellan 40 och 50 år och därför pågår löpande renoveringar av våra hus. Du har en garanterad grundstandard på inredningen i din lägenhet. Men du kanske ändå vill förnya ditt hem och höja standarden på inredningen. Det kan du göra på olika sätt:

  • Måla och tapetsera själv. Tänk på att arbetet måste vara fackmannamässigt utfört och att förändringen inte får vara alltför extrem. 
  • Beställa tillval, exempelvis diskmaskin. Åtgärderna läggs på din hyra och du betalar en fast summa i tolv år.
  • Du kan också välja något som kallas ”standardhöjande åtgärd", vilket kan vara en säkerhetsdörr eller liknande. Kostnaden bakas in i hyran och följer hyresutvecklingen.
  • Du kan också påverka det löpande underhållet i lägenheten, med så kallat Hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll.
  • Eventuella installationer och produkter tillhör lägenheten. Du får alltså inte ta med dig dem om du flyttar. De övertas av nästa hyresgäst.

Standardhöjande åtgärder vid exempelvis stadsdelsförnyelse eller stamrenovering

Att förbättra ljudisolering, brandskydd och tillgänglighet är exempel på standardhöjande åtgärder. Att helkakla badrum, jorda el, sätta in jordfelsbrytare, sätta in uttag på uteplatsen och bredda dörrarna för att kunna komma in med en rullstol är exempel på åtgärder som brukar genomföras vid exempelvis en stamrenovering. För dig som har nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga är det förstås extra viktigt att kunna använda lägenheten och nyttja områdena runt huset på ett bra sätt. Plan- och bygglagen (PBL) beskriver vilka åtgärder som behöver göras.

Störningar

I ett flerfamiljshus bor man nära grannarna. Alla måste därför visa hänsyn och tänka på att inte störa omgivningen. Här kommer några tips för att inte störa grannarna och råd om hur du ska göra om du själv blir störd. På vår hemsida finns info om våra rutiner vid störningar.

Om du blir störd

Hyresgäster som stör grannarna vet ibland inte själva om det. Börja gärna med att säga till vänligt, innan problemet blir alltför stort. Återkommer problemet kan du kontakta oss på tel.nr
026-24 22 00. Sker störningarna efter kontorstid kan du ringa vårt journummer 026-10 68 00.

Ring vår störningsjour (ett externt vaktbolag) främst för att kunna styrka klagomålet samt för vår del då vi har kontakt med grannarna. Vaktbolaget kommer inte att gå in till den störande grannen men kommer att avlägga en rapport om hur de ansåg att störningen var, deras närvaro kan verka avskräckande och skulle det vara så att man ringer polisen är det bra att även vaktbolaget varit på plats. Vaktbolaget kan också ringa polisen.

Ska du ha fest?

Det är roligt att ha fest ibland, men tänk på att dina grannar nog inte uppskattar om festen blir högljudd eller pågår sent på natten. Du kan gärna förbereda dem genom att lägga en lapp i brevlådorna som talar om att du ska ha fest. Både musik och röster kan höras genom huset och störa fler än du tror.

Säkringar (Proppar)

Har du plötsligt ingen el i uttaget? Innan du felanmäler, kolla först säkringarna, eller jordfelsbrytaren om du har en sådan. Det är hyresgästens eget ansvar att byta dem.

En vanlig anledning till att jordfelsbrytaren löser ut, är att de strömförande delarna av till exempel vattenkokaren, kaffebryggaren eller strykjärnet kommit i kontakt med vatten. Säkringen kan även lösa ut om man belastar eluttagen med för många maskiner som är igång samtidigt. Lägg gärna på minnet vad som orsakade att säkringen gick för att förebygga att det händer igen. I vår gör-det-själv-guide kan du läsa dig till hur man byter säkring.

Risk för ras eller istappar?

Kontakta oss om du ser risk för snöras från tak eller istappar vid gångvägar som riskerar liv och hälsa:

Under kontorstid, ring kundtjänst: 026-24 22 00
Utanför kontorstid, ring journumret: 026-10 68 00

Snöröjning

Det kan bli besvärligt när det kommer mycket snö och du kan räkna med att vi gör vårt yttersta för att röja bort den så snabbt som möjligt. Vår första prioritet är framkomlighet för utryckningsfordon. Vi snöröjer gästparkeringarna, men du ansvarar själv för att skotta på din egen parkering och vid garagedörren. 

Snöröjningsjour

Sandvikenhus snöröjningsjour består av ett antal personer som delar ansvaret för planering och skottning av bostadsområden och kommunens cykelbanor. De röjer också snö vid kommunens alla fastigheter, till exempel skolor, förskolor och äldreboenden. Förutom den egna personalen finns ett antal entreprenörer att tillgå.

Det är inte bara mängden snö som avgör när snöröjningen ska utföras. När det kommer blöt eller stora mängder snö beordras ”full snöröjning”. Det betyder att både Sandvikenhus egna maskiner och de maskiner som hyrs in via entreprenörer sätts i arbete. Vid snörika vintrar innebär det även mycket takskottning.

Tillval

Som hyresgäst hos Sandvikenhus är du garanterad en viss grundstandard på inredningen i din lägenhet. Men du kanske ändå vill förnya ditt hem och höja standarden på inredningen. Det kan du göra genom att beställa tillval, exempelvis diskmaskin.

Du kan också välja något som kallas ”standardhöjande åtgärd",
t ex säkerhetsdörr eller digitalt tittöga.

Skillnaden mellan ett tillval och en standardhöjande åtgärd är hur de betalas. För ett tillval betalar du en fast summa i 12 år. Kostnaden för en standardhöjande åtgärd bakas in i hyran och följer hyresutvecklingen. Samtliga tillvalsprodukter installeras i mån av utrymme i lägenheten vilket innebär att vi i vissa fall måste säga nej till beställda tillval.

De installerade produkterna kommer att tillhöra lägenheten. Du kan alltså inte ta dem med dig om du flyttar.

Beställning av tillval

Du kan göra en beställning i stort sett när som helst genom att fylla i blanketten som finns här eller hos oss på Plangatan 7. Glöm inte att underteckna din beställning innan du skickar in den till oss.

Tvättmaskin/Torktumlare

Om du vill ha en egen tvättmaskin/torktumlare i lägenheten måste du själv anlita en behörig elektriker som får kontrollera om det fungerar i din lägenhet, eftersom reglerna kring elsäkerhet säger att tvättmaskinen inte får stå nära duschen. Om den behöriga elektrikern godkänner tvättmaskin, får du därefter kontakta en rörmokare som hjälper dig med att ansluta vatten och montera avloppsslangen. För att få maskinen inkopplad behövs en behörig elektriker.

Tvättstuga

Gemensamma tvättstugor finns i alla våra områden. I varje tvättstuga finns anslag om vilka regler som gäller för bokning och användning av tvättstugan. Självklart städar du och lämnar tvättstugan i ett rent och fint skick.

Så här bokar du tvättid om tvättstugan i ditt område har elektronisk tvättstugebokning.

Uppsägning av kontrakt

Om du vill säga upp din bostad måste du göra en skriftlig uppsägning. Du kan alltså inte ringa eller e-posta när det gäller en uppsägning av ett hyresavtal.

Uppsägningstiden är tre kalendermånader, förutom vid dödsfall, då uppsägningstiden är en kalendermånad.

Exempel: Om du säger upp ditt hyresavtal den 29 januari är det februari, mars, april som är uppsägningsmånader och avtalet upphör från 1 maj.

Utelåst

Om man blir utelåst ringer man vårt journummer 026-10 68 00. Den person som ringer måste vara samma som står på kontraktet och vara beredd att visa upp legitimation. Mot en kostnad kommer då vaktbolaget och låser upp.

Värme

Vår målsättning är att alla våra lägenheter ska hålla 20-21 grader. Vid snabba väderomslag kan temperaturen höjas eller sänkas tillfälligt. Du kan själv reglera värmen med termostaten på elementet. Tänk på att inte placera möbler eller tunga gardiner framför elementen.

Om lägenheten känns kall och dragig, kan detta bero på att friskluftsventilerna eller fläkten är felaktigt inställda. Kontrollera att de är öppna och rengjorda.

Bredband

Driften av bredbandsnätet i Sandvikenhus fastigheter sköts av Sandviken Energi.

Information om hur du väljer tjänsteleverantör m m finns på sandvikenenergi.se/stadsnat Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Support & Felanmälan

Vid problem med bredbandstjänst, kontakta din leverantör Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

 

Gör-det-själv-guider

Som hyresgäst ansvar du för att ta hand om din lägenhet på bästa sätt. För att underlätta för dig har vi tagit fram gör-det-själv-guider för att exempelvis tömma och rensa golvbrunnar, byta säkringar eller byta batteri i brandvarnare. Läs mer »