Sandvikenhus

Beredskapsgruppen

Alltid redo att lösa dina problem.

Det är lördag eftermiddag och det är dags att förbereda middagen. Du försöker få igång spisen men ingenting händer. Den blir inte ens varm. Och ni som har gäster i kväll! Ska du ringa jouren? Eller är det här något som du själv kan lösa? Det första du kan göra är att följa Gör-det-själv-guiden ”Byta säkring” på hemsidan.

Om du inte lyckas lösa problemet på egen hand så kan du nå Sandvikenhus efter kontorstid på 026-10 68 00. Här finns personal som kan rycka ut dygnet runt. Henrik Hedenström är områdeschef och ansvarar för Sandvikenhus beredskapsgrupp.

– Om hyresgästerna får problem i sin lägenhet så kontaktar man Sandvikenhus felanmälan på 026-24 22 00 eller via Mina sidor. Men det finns hjälp att få även efter kontorstid. Beredskapen är i tjänst mellan klockan 16.00 och 07.00 på vardagar, samt helger och röda dagar.

När en hyresgäst ringer på journumret kopplas den till en larmoperatör på SOS. Det är den personen som avgör om problemet är akut och Sandvikenhus beredskapsgrupp ska åka till lägenheten, eller om det kan vänta till nästa vardag. – Det gäller att ta ställning till om det kan bli fara för fastigheten, till exempel större problem med vattenläckage, el eller avlopp. Kanske är det så illa att lägenheten måste utrymmas. Det är larmoperatörens jobb att avgöra om det verkligen är ett akut problem.

Hyresgästen får lämna namn, adress och beskriva problemet så gott det går. Det är även bra om man uppger det tresiffriga lägenhetsnumret som står på ytterdörren, vilket hjälper beredskapspersonalen.

Beredskapsgruppen består av 14 personer som är i tjänst parvis, var sjunde vecka. Det är en blandning av Sanvikenhus ordinarie personal, till exempel bovärdar, snickare, reparatörer och värme/ventilationstekniker. De är lite av allkonstnärer och alla är duktiga problemlösare och tar stort ansvar för att Sandvikenhus hyresgäster ska få bra service. När beredskapsgruppen är på väg till lägenheten är det bra att förbereda lite.

– Det är till stor hjälp om hyresgästen försöker röja bort saker i närheten av problemet, så att vårt jobb blir lättare. Om det till exempel är stopp i köksavloppet kan vi behöva komma åt vattenlåset under diskbänken för att lösa problemet, berättar Henrik.

I snitt åker beredskapen på 20-30 jobb per vecka. Mer jobb blir det under storhelgerna när det infaller många röda dagar. Men det finns många saker hyresgästerna klarar av att lösa själva, till exempel med hjälp av Gör-det-själv guiderna.

– Även om vårt jobb inte handlar om liv eller död kan det vara bra att tänka till innan man ringer. Om vi åker ut på ett jobb som inte är så allvarligt, då kan det ta längre tid för oss att åka till ett annat som kanske är mer akut.

 

Det här är en artikel från senaste numret av vår kundtidning Trygga Hem. Hela den här tidningen och våra andra kundtidningar kan du läsa här.

Puffbild