Sandvikenhus

Under boendetiden

Under rubrikerna nedan finns tips och praktiska råd för dig som bor hos oss. Här kan du också läsa mer om våra erbjudanden för hyresgäster och hur du för ökad trivsel kan engagera dig i ditt bostadsområde.

LÄGENHETEN

Boka tvättid

Beroende på var du bor kan du boka tvättid på tidlista, på bokningspanel eller digitalt via Mina sidor. Här kan du läsa hur du gör för att boka tvättid digitalt eller på bokningspanelen.

Bruksanvisningar för vitvaror

Bruksanvisningar för vitvaror som spis, kyl och frys ska finnas i lägenheten. Om dessa saknas kan du i de flesta fall hitta bruksanvisningar på nätet genom att söka på namnet på produkten.

Felanmälan

Enklast gör du din felanmälan via Mina sidor Länk till annan webbplats.. Det går också bra att ringa oss på 026-24 22 00.

Vid akuta fel utanför kontorstid ringer du journumret, 026-10 68 00.
Till akuta fel räknas sådant som kan vara till skada för människor eller fastigheten, såsom att el, värme eller vatten saknas i hela lägenheten eller att din kyl eller frys är trasig. Ring inte journumret när det gäller fel som kan vänta till nästa arbetsdag.

HLU - Hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll

Som hyresgäst hos oss har du möjlighet att påverka underhållet i din lägenhet. Det finns en underhållsplan för varje lägenhet. Den ligger till grund för det underhållserbjudande som tas fram i slutet av varje år.

Underhållserbjudandet hittar du på Mina sidor Länk till annan webbplats.. Där kan du se vilka åtgärder det är dags för i din lägenhet och vad det skulle kosta att tidigarelägga underhållet.

Beställningsperioden är 15 december - 31 januari. Behöver du hjälp med beställningen, är du välkommen att kontakta kundtjänst.

Så här beställer du:

  1. Logga in på Mina sidor Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
  2. Klicka på Underhållsbeställning under rubriken Min Lägenhet
  3. Nu visas underhållsstatus för din bostad och ser vilket underhåll du själv kan bestämma över. Om du beställer betalar du den kostnad som visas för respektive åtgärd. Om du inte väljer att beställa exempelvis en ny tapet trots att förbrukningstiden är slut, får du istället rabatt på hyran. När du beställer nya tapeter, försvinner rabatten.
  4. Titta över din beställning och gör eventuella korrigeringar innan du klickar på Bekräfta. Tänk på att beställningen är bindande.
  5. När du klickar på OK verkställs beställningen.

Om du klickar på Ny beställning igen kan du göra ytterligare beställningar. Du kommer inte att se beställda åtgärder här. Klicka på Visa befintliga för att se vad du har beställt.

Persienner

Persienner är inte standard i våra lägenheter. Om du väljer att sätta in egna persienner eller om det redan finns när du flyttar in är det du själv som ansvarar för att de underhålls.

Porttelefon

I en del av våra fastigheter finns porttelefon. Här finns information om hur du använder porttelefonen.

Renovera själv

Du får inte ändra lägenhetens planlösning genom att ta bort eller sätta upp väggar, göra hål i väggar eller ta bort eller flytta utrustning som är fast monterad.

Du får tapetsera och måla men tänk på att inte välja alltför extrema färger samt att arbetet ska vara fackmannamässigt utfört. I annat fall kan du bli ersättningsskyldig när du flyttar.

Om du är osäker, kontakta oss innan du börjar renovera.

Skötsel av lägenheten

När du är hyresgäst ansvarar du för att sköta om din lägenhet på bästa sätt. I det ansvaret ingår bland annat att regelbundet tömma och rensa golvbrunnen i badrummet, rengöra filtret i fläkten, byta lampor och säkringar i lägenheten när det behövs.
Här finns guider för hur man gör.

Småkryp och skadedjur

Ibland händer det att det kommer in insekter i lägenheterna. Alla insekter och småkryp är inte farliga, tvärtom gör många av dem nytta ute i naturen.

Men om du hittar skadedjur som vägglöss eller kackerlackor i lägenheten är du skyldig att kontakta oss omgående! De måste bekämpas så snart som möjligt, annars är de svårare att bli av med och kan även sprida sig till dina grannar.

På Anticimex hemsida Länk till annan webbplats. kan du läsa om hur du kan identifiera insekter.

Temperatur i lägenheten

Vår målsättning är att alla våra lägenheter ska hålla 20-21 grader. Vid snabba väderomslag kan temperaturen höjas eller sänkas tillfälligt. Du kan själv reglera värmen med termostaten på elementet. Tänk på att inte placera möbler eller tunga gardiner framför elementen.

Om lägenheten känns kall och dragig, kan detta bero på att friskluftsventilerna eller fläkten är felaktigt inställda. Kontrollera att de är öppna och rengjorda.

Tillval och standardhöjning

Inredningen i din lägenhet har alltid en grundstandard. Vill du höja standarden kan du beställa exempelvis diskmaskin som tillval. Du kan också välja något som kallas ”standardhöjande åtgärd", till exempel säkerhetsdörr eller digitalt tittöga.

För ett tillval betalar du en fast summa i 12 år. Kostnaden för en standardhöjande åtgärd bakas in i hyran och följer hyresutvecklingen. Samtliga produkter installeras i mån av utrymme i lägenheten vilket innebär att vi i vissa fall måste säga nej till beställningen.

De installerade produkterna kommer att tillhöra lägenheten. Du kan alltså inte ta dem med dig om du flyttar.

Beställning

Blankett för beställning kan du skriva ut här eller hämta hos kundtjänst. Glöm inte underteckna beställningen.

Tv och bredband

TV

Alla våra lägenheter har digitalt TV-utbud från Tele2.

Kundservice och felanmälan

Vill du ha fler kanaler kan du skaffa ett eget tv-abonnemang hos Tele2. Det finns också en Com Hem Play-app för mobil, surfplatta och dator.

Det finns lokala återförsäljare i Sandviken. Återförsäljarna kan hjälpa till med till exempel nya abonnemang och digitalboxar.

  • Anderssons Radio, Smedsgatan 5, tel 026-25 49 96
  • Emanuelssons Ljud & Bild, Odengatan 42, tel 026-25 34 40

Driftstörning och felsökning

För hjälp och support angående tv och tv-sändningarna, kontakta Tele2.

Hos Tele2:s kundservice Länk till annan webbplats. finns svar på de vanligaste frågorna. Där finns också information om till exempel kanalplatser och ev. pågående driftstörningar.

BREDBAND

Driften av bredbandsnätet i Sandvikenhus fastigheter sköts av Sandviken Energi.

Information om hur du väljer tjänsteleverantör m m finns på sandvikenenergi.se/stadsnat Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Där finns också information om hur du kan göra om du vill ha hjälp på plats av en IT-tekniker.

Support och felanmälan - bredband

Vid problem med bredbandstjänst, kontakta din leverantör Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Via sandvikenenergi.se/stadsnat Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. har du också möjlighet beställa hjälp på plats av en IT-tekniker.

HUSET OCH OMRÅDET

Besöksparkeringar

Att parkera i bostadsområden

Vid infarten till bostadsområdet passerar du en skylt som enligt trafikförordningen betyder att du ingår ett avtal med fastighetsägaren. Skylten säger att du ska parkera inom markerad parkeringsplats. Om det finns ett Parkeringsförbud innebär det att du inte får parkera. Du får däremot stanna för att lasta i eller ur bilen eller för att låta någon kliva i eller ur bilen.

Om du parkerar utanför markerad parkeringsplats, exempelvis på gräsmattan, får du betala en kontrollavgift. Bevakningsföretaget Addici Security hjälper till att hålla ordning och ge böter till felparkerade bilar.

Besöksparkeringar med avgift

I de flesta av våra områden kostar det pengar att parkera på en besöksparkering. Information om kostnaden och hur man betalar finns på skyltar vid parkeringarna och på parkster.se.

Besöksparkeringar utan avgift

Besöksparkeringar utan avgift är tidsbegränsade enligt de skyltar som finns uppsatta. Den tillåtna tiden är 24 timmar om det inte står något annat.

Om du får besök av någon som behöver parkera sin bil längre kan du vända dig till Sandvikenhus kundtjänst på Plangatan 7 eller till en bovärd i ditt område. De kan då utfärda en parkeringsbiljett eller ett parkeringskort.

Alla bilar utan parkeringstillstånd kommer att få betala en kontrollavgift om de står längre än den tillåtna tiden på besöksparkeringen.

Observera att boende i området inte får parkera på besöksparkeringen.

Cyklar och barnvagnar

Enligt brandskyddslagen får cyklar och barnvagnar inte förvaras i trapphuset. Trapphuset är din väg ut och räddningstjänstens väg in, om något skulle hända och då får inget stå i vägen och hindra och dig eller dem från att komma fram.

Din cykel kan du ställa i cykelställ eller cykelrum. Barnvagn förvaras inne i lägenheten, i förråd eller barnvagnsrum. Cykel- och barnvagnsrum finns dock inte i alla våra fastigheter.

Ladda elbil

I dagsläget har vi några få parkeringsplatser där elbilar kan laddas. Vi utreder möjligheterna att kunna erbjuda fler områdesnära parkeringar med laddstolpe eller laddbox.

Observera att det inte är tillåtet att ladda bilens batteri från vanliga eluttag, varken i garage, från stolpar eller gemensamma utrymmen! Vanliga eluttag är inte lämpade för så hög belastning och brandrisken ökar.

Vid frågor som rör laddstolpar i våra områden, kontakta kundtjänst. Länk till annan webbplats.

För laddning hänvisar vi tills vidare till publika laddstolpar.
Här kan du ladda din elbil Länk till annan webbplats.

Grillning

Det är inte är tillåtet att grilla på balkongen, eftersom det både är brandfarligt och röken från grillen kan vara störande för dina grannar.

I många av våra bostadsområden finns grillplatser där du är välkommen att grilla.

Kvarterslokal

Du som är hyresgäst hos oss är välkommen att låna kvarterslokal i området där du bor.

I trapphuset finns information om var i bostadsområdet kvarterslokalen finns och vem du ska kontakta för att låna den. Av kontaktpersonen får du veta vilka regler som gäller för just den lokalen och hur du gör för att boka den och låna nyckel. Lokalen du vill låna ska finnas i området där du bor.

För samtliga hyresgästlokaler gäller att den som lånar lokalen:

  • ansvarar för nyckeln och lokalen under utlåningstiden.
  • ansvarar för städningen efteråt och blir debiterad en kostnad om städningen inte godkänns.

Kontakta kundtjänst om du har frågor.

Miljöhus och sopsortering

I våra bostadsområden finns miljöhus för hushållsavfall. Det är enbart sopor som kan återvinnas som får lämnas i miljöhuset. Sortera dina hushållssopor som tidningar, plast med mera enligt skyltarna i miljöhuset.

Grovsopor som exempelvis trasiga cyklar och möbler ska du lämna på en återvinningscentral. På Gästrike Återvinnares hemsida Länk till annan webbplats. kan du läsa mer om hur du ska sortera och var din närmaste återvinningscentral finns.

Pooler

Av säkerhetsskäl är det inte tillåtet att ställa upp badpooler i våra bostadsområden.

Snöröjning

Bra att veta om snöröjningen i våra bostadsområden:

När det snöar mycket kan det ibland ta tid att röja bort all snö, men vi gör vårt bästa för att snöröja så snabbt som möjligt. Både vår egen personal och anlitade entreprenörer arbetar med snöröjningen, och vår främsta prioritet är att se till att utryckningsfordon kan ta sig fram.

Observera att kommunen ansvarar för snöröjningen av cykel- och bilvägar samt vissa gångvägar som ligger i närheten av våra områden.

Det här gör vi:

  • Vi snöröjer besöksparkeringar, entréer, källartrappor som används och gångvägar inom området.
  • Vi sandar gångvägar, trappor och infarter till entréer och parkeringar vid behov. Om det fortfarande snöar, väntar vi med att sanda tills snöfallet har upphört.

Det här ansvarar du för:

  • Du ansvarar för att skotta din egen parkering och vid garagedörren där maskinerna inte når.
  • Försök att skotta så snart som möjligt för att undvika isbildning, som kan bli svår att få bort senare.
  • Underlätta snöröjningen genom att parkera din bil och cykel på de anvisade platserna.

HYRAN

Vad ingår i hyran och vad kostar extra?

Det här ingår

Här listar vi exempel på sådant som ingår i hyran, under förutsättning att du som hyresgäst inte orsakat skadan.

  • Lagning av yttre ruta på balkongdörr och fönster.
  • Rensning av avlopp under golvnivå.
  • Justering och tätning av fönster och dörrar.
  • Reparation av förråd (dock inte hänglåset till förrådet).
  • Reparation av övrig inredning som tillhör fastigheten som du inte orsakat.
  • Service och justering av blandare och kranar.
  • Reparation av kyl och frys.
  • Reparation av spis.
  • Byte av ugnslampa.
  • Reparation av dörrar och lås (extralås som du själv monterat ansvarar du själv för).
  • 20-21 grader i lägenheten.
  • Tvättstuga (i huset eller i närområdet).
  • Brandvarnare.

Det här kostar extra

  • Hål på kylslingor i kyl och frys som är orsakade av felaktig avfrostning.
  • Spräckt spishäll eller spräckta plattor.
  • Glasrutor som är krossade från insidan.
  • Extranycklar, taggar och låsbyten på grund av borttappade nycklar.
  • Stopp i avlopp som är orsakat av dig, exempelvis sopor och annat som fastnat i avloppet.
  • Onormalt slitage i lägenheten. Till exempel många plugghål, sönderslaget porslin i badrummet eller sönderslagen inredning.
  • Misskötta ytskikt som orsakats av hyresgäst, exempelvis för starkt rengöringsmedel.
  • Återställning av icke fackmannamässigt underhåll.
  • Brand och vattenskador som orsakats genom uppsåt.

Hyran ska betalas i förskott

Hyran ska betalas i förskott, det vill säga senast sista vardagen före ny kalendermånad. 

Du kan betala din hyra på flera olika sätt:

Autogiro

Autogiro är en kostnadsfri service som innebär att din hyra överförs automatiskt från ditt konto den sista vardagen varje månad. Med autogiro kan du vara säker på att hyran alltid betalas i tid. Det enda du behöver göra är att se till att det finns pengar på kontot ett par dagar innan förfallodagen.

Enklaste sättet att skaffa autogiro är via din internetbank. Det går även bra att ringa oss på 026-24 22 00 så skickar vi en blankett.

E-faktura

Du kan betala din hyra via e-faktura. Aktivera Sandvikenhus e-faktura via din internetbank.

Hyresfaktura via e-post

Du kan också få din hyresfaktura skickad till dig via e-post. Kontakta kundtjänst eller fyll i beställningsformulär för hyresfaktura via e-post här.

Kivra

Om du inte använder något av ovanstående sätt att betala kommer din faktura digitalt till dig via Kivra. Kivra är en digital brevlåda och du loggar in på tjänsten med Bank-ID. Du får notiser varje gång du fått ny post och påminnelser om exempelvis obetalda fakturor. Du väljer själv om du vill betala din faktura direkt i Kivra eller om du vill använda Kivra enbart som en digital brevlåda och sedan betala fakturan manuellt.

Om du inte har Kivra idag men vill få dina fakturor från oss digitalt så kan du enkelt ansluta dig till tjänsten, det kostar inget. Ladda ner Kivras app eller gå in på kivra.se för att registrera dig. Om du idag får faktura från oss via e-post, ska du även meddela oss att du vill ändra till Kivra.

Betala i tid

En för sent inbetald hyra kan leda till extra kostnader för dig.

  • Någon vecka efter förfallodatum får du ett kravbrev från Intrum. Det kostar 180 kronor extra i inkassoavgift + ränta.
  • Betalar du inte då heller går ärendet vidare till Kronofogdemyndigheten i slutet av månaden. Då får du betala ytterligare 720 kronor. Dessutom kan du få en betalningsanmärkning.
  • Om du fortfarande inte betalar in din hyra blir du avhyst från lägenheten.

Summa onödiga extrakostnader: 180 + 720 + 600 = 1 500 kr + ränta

TRYGGHET

Hemförsäkring

Det är viktigt att du har en hemförsäkring om något skulle hända. Se till att försäkringen täcker eventuella skador på dina tillhörigheter vid till exempel en brand eller inbrott och att den även gäller saker som du har i förråd och andra utrymmen.

Sandvikenhus försäkringar täcker inte dina förluster av ägodelar eller andra personliga tillhörigheter om det skulle ske en olycka. Är du eller någon i familjen dessutom vållande till brand eller annan skada på fastigheten kan du bli ersättningsskyldig. Var därför noga med att teckna en hemförsäkring, om du inte redan har en.

Förebygg bränder

Förhindra bränder genom några försiktighetsåtgärder

  • Använd brandsäkra och stabila ljusstakar, placerade på säkert avstånd från gardiner och annat brännbart.
  • Släck alltid levande ljus när du lämnar rummet.
  • Lämna inte barn eller husdjur ensamma med levande ljus.
  • Dra ur stickkontakten när du använt kaffebryggare, hårfön, strykjärn och liknande.
  • Lämna inte spisen utan övervakning och håll fläktens filter rent – en bortglömd kastrull kan lätt fatta eld och elden kan spridas vidare i huset om fläkten är igensatt av fett.
  • Håll trapphuset fritt från brännbara material som tidningar, dörrmattor och liknande. Lämna heller inte cyklar och barnvagnar där, de står i vägen vid en eventuell utrymning.

Kontrollera din brandvarnare regelbundet

Vi har installerat brandvarnare i alla våra lägenheter. Kontrollera med jämna mellanrum att din brandvarnare fungerar och att batteriet inte tagit slut. Du ansvarar själv för att kontrollera om brandvarnaren eller batteriet behöver bytas. Lämna kvar brandvarnaren när du flyttar. Här kan du läsa mer om skötsel.

Om en brand skulle inträffa

  • Gå aldrig ut i ett rökfullt trapphus, invänta räddningspersonal
  • Ring 112 om du kan
  • Gå ut på balkong eller fram till ett fönster och ropa på hjälp
  • Öppna inte lägenhetsdörren
  • Använd inte hissen

Störningar

Om du blir störd

Hyresgäster som stör grannarna vet ibland inte själva om det. Börja gärna med att säga till vänligt, innan problemet blir alltför stort. Återkommer problemet kan du kontakta oss på tel.nr
026-24 22 00. Sker störningarna efter kontorstid kan du ringa vårt journummer 026-10 68 00.

Här kan du läsa om våra rutiner vid störningar.

Om det är du som stör

Om du vid upprepade tillfällen stör dina grannar kan du bli uppsagd från ditt hyreskontrakt. Läs mer i våra uthyrningsregler.

Om du blir utelåst

Utelåst? Ring journumret 026-10 68 00. Den person som ringer måste vara samma person som står på kontraktet och ska kunna visa legitimation. Mot en kostnad kommer vaktbolaget och låser upp.

UTHYRNING

Parkeringsplats och garage

Du kan hyra parkeringsplats och garage när du har ett lägenhetskontrakt hos oss. I våra uthyrningsregler kan du läsa hur det går till.

Hyra ut lägenheten i andra hand

Du måste alltid ha vårt skriftliga medgivande för att få hyra ut din lägenhet i andra hand. Vid olovlig andrahandsuthyrning riskerar du att bli av med ditt kontrakt.

Läs mer om andrahandsuthyrning i våra uthyrningsregler.

BOENDEINFLYTANDE

Inflytande för ökad trivsel och trygghet

Vi värnar om trygghet och trivsel i våra bostadsområden. Ingen vet bättre än du som bor hos oss vad du saknar i din närmiljö. Vi vill att du som hyresgäst ska ha bra möjligheter att ge synpunkter och komma med önskemål om det som berör just din närmiljö. Oavsett om det handlar om renovering av din lägenhet, ditt hus eller om förändringar i närmiljön som förbättrar för er som bor där. Vi tar gärna del av dina kunskaper om och erfarenheter av våra bostadsområden. Tillsammans kan vi arbeta för ökad trygghet och trivsel!

Forum för dialog

Vi erbjuder dig som är hyresgäst olika forum för dialog. Läs mer om dem under respektive rubrik här nedanför.

Vill du engagera dig i ditt bostadsområde? Ta chansen att bli frivilligvärd eller medlem i borådet. Du som engagerar dig får ta del av olika förmåner, såsom fribiljetter till olika sport- och musikevenemang.

Kontakta oss om du vill veta mer om boendeinflytande eller engagera dig i ditt bostadsområde.

Bli frivilligvärd

Som frivilligvärd är du en viktig person i området där du bor. Du kan till exempel ha ansvar för en kvarterslokal, sköta utlåning av redskap eller andra gemensamma saker. Du blir en person i området som dina grannar känner förtroende för. Du blir också viktig som kontaktperson för oss på Sandvikenhus i olika frågor. Du får ingen ekonomisk ersättning för din roll som frivilligvärd, belöningen är gemenskapen och känslan av att du bidrar där du bor.

Bilda boråd

Borådet är en grupp engagerade hyresgäster som värnar lite extra om sitt bostadsområde. Borådet representerar alla hyresgäster i området och är en viktig kontaktlänk. I borådet träffas hyresgäster och personal från Sandvikenhus. Det är ett forum för gemensam diskussion om hur man tillsammans kan utveckla närområdet, dels den fysiska närmiljön men också exempelvis med verksamhet i kvarterslokalerna, en gårdsfest, skapa trivselgrupper via studiecirklar. Det bygger på hyresgästernas engagemang och intresse och stöttas av Sandvikenhus personal. Ett boråd är enkelt att starta och tar inte mycket tid.

Boinflytandemedel

Vi söker dig som har tankar och idéer om hur ditt boende och ditt bostadsområde kan utvecklas på bästa sätt. En aktivitet kan vara liten eller stor, men syftet ska vara att stärka gemenskap, trygghet och engagemang som bidrar till ökad trivsel i huset, kvarteret eller bostadsområdet i stort. Det finns en budget för trivselhöjande aktiviteter, denna kan du som är hyresgäst via ditt boråd/frivilligvärd, vara med och bestämma över. Exempel på aktiviteter:

  • Upprustning av lekplatsen, nya bänkar eller grillplatser.
  • Ordna städdag, ha gårdsfest eller liva upp verksamhetslokalen
  • Sköta om planteringar och gemensamma uteplatser
  • Starta studiecirklar, gym eller andra aktiviteter
  • Kom gärna med övriga förslag!

Här kan du ansöka om boendeinflytandemedel.

Här kan du lämna förbättringsförslag.

Kvartersvandringar

Kvartersvandringar är ett forum för synpunkter och dialog. Vi går gemensamt runt i ditt kvarter och du kan själv visa på det du tycker är bra och det du vill förändra. Kvartersvandring genomförs en gång om året, på våren.

MERVÄRDEN

Hyresgästerbjudanden

Som hyresgäst hos oss har du möjlighet att ta del av olika erbjudanden. Vi erbjuder friplatser i både fotbollsskolor, skridskoskolor, ridläger och dagläger. Under sommaren har vi extra många aktiviteter för barn och unga.

Varje år arrangerar vi också familjedagar med musik, grillning och massor av olika aktiviteter.

Du hittar aktiviteterna på sidan Hyresgästerbjudanden. Om du vill kan du prenumerera, då missar du inte när något nytt erbjudande publiceras.

Familjedagar

Våra familjedagar är en uppskattad tradition. Då träffas grannar i alla åldrar och medarbetare på Sandvikenhus och det bjuds på massor av aktiviteter och underhållning. Familjedagarna arrangeras en gång per år, oftast i maj, i våra största bostadsområden Björksätra, Norrsätra och Nya Bruket.

Låna släpvagn gratis

Ska du flytta eller har du grovsopor som trasiga cyklar, möbler eller tv-apparater som ska köras till återvinningen? Då kan du låna en släpvagn gratis hos oss!

Så här gör du:

Låna släpvagnen: Utlåningen sker i samarbete med Freetrailer. Ladda ner appen Freetrailer från App Store eller Google Play.

Hämta släpvagnen: Släpvagnarna är uppställda på Nya Bruket, längs Fredriksgatan. Följ instruktionerna i appen för att hämta din släpvagn.

Återlämna släpvagnen: När du är klar, återlämna släpvagnen till samma plats och avsluta lånet i appen.

Viktigt att veta:

  • Släpvagnarna är tillgängliga för alla.
  • Det är gratis att låna men om du vill vara säker på att det finns en vagn tillgänglig just när du behöver den, kan du förboka mot en liten avgift.
  • Eventuella frågor kring lånet av släpvagn besvaras av Freetrailers kundtjänst.

Läs mer och reservera släpvagn här Länk till annan webbplats..

Odla i pallkrage

I vissa av våra bostadsområden finns pallkragar för dig som vill odla. Man tecknar kontrakt för en eller flera pallkragar. Sandvikenhus står för pallkragar och jord, hyresgästen står för växter och skötsel.

Om det inte redan finns odlingsmöjlighet i ditt område kan du kontakta ditt boråd eller Sandvikenhus. Då kan vi gå undersöka om fler i området är intresserade av att starta pallkrageodling.